Select language

onsdag den 1. februar 2012

Nemme lagkagebunde

For at lave disse meget nemme, men velsmagende lagkagebunde, skal du bruge:

6 æg (str. M/L)
200 g. sukker

og så skal du ellers i gang med at piske og piske og piske...indtil æggeblandingen er blevet næsten hvid og piskerisene efterlader spor. Det tager vel omkring ca. 5-8 minutter - og ja det kan godt føles som en evighed.

Og så skal du ikke piske mere!

Bland 140 g. mel og 4 tsk. vanillesukker og sigt det ned i skålen. Med en metalske vendes melblandingen ind i æggene - uden at røre luften ud. Der er ikke hævemiddel i dejen - luftboblerne i æggene klarer hævningen.

Det er den oprindelig opskrift.....må dog indrømme, at jeg tilføjede en ½-1 tsk. bagepulver, da jeg ikke helt stolede på de der luftbobler.

Hvis du vil have chokoladebunde, skal du blande 100 g. mel og 40 g. god kakaopulver og sigte det ned i skålen i stedet for kun 140 g. mel.

Jeg brugte en rund form med en diameter på 37 cm. DET er en rigtig stor størrelse og jeg lavede da derfor også en dobbeltportion af opskriften og bagte bundene enkeltvis. For at få kagebunden lettere ud af formen klipper jeg en cirkel af bagepapir, som passer i bunden af formen. Smør ikke siderne.

Ifølge den oprindelige opskrift, kan man også tegne en cirkel (på bagsiden) på bagepapir - og smøre blandingen ud (på forsiden) i et jævnt lag på ca. ½ - 1 cm tykkelse. Igen uden at mase luften ud.

Bag bundene i ovnen ved 200 grader C (eller 175 grader varmluft) til lysebrune. Mener at jeg gav mine bunde ca. 10 min i ovn.

4 kommentarer:

  1. Hej. Hvor længe skal de i ovnen og på hvormange grader ???? Ellers en fin side, har også læst det med de sønderjydske kagebord. En sjov ting også selv når man kommer fra Sjælland :)
    Har prøvet at lave den sønderjydske Rugbrødslagkage, den kan varmt anbefales :). Mvh. Mille

    SvarSlet
  2. Hej Mille
    Jamen, det har jeg da helt glemt i farten, så det vil jeg fluks skrive ind. Tak for påmindelsen :-).

    Ja, det er helt sjovt med det sønderjyske kaffebord. Vil gerne selv engang prøve at sætte mig til bords ved ét. Jeg husker dog, at som ung at besøge, hvad jeg tror det hed eller hedder: "Det gamle apotek" i Gråsten, hvor de bare lavede en formidabel rugbrødslagkage. Måske man engang skulle prøve selv at lave én :-).

    SvarSlet
  3. Kan jeg bruge flormelis i stedet for mel ?

    SvarSlet
  4. Du kan ikke erstatte mel med flormelis, da det er sukker.

    SvarSlet