Select language

søndag den 2. juli 2017

Vejledning til at lave en studenterhue kage

Jeg har nu prøvet at lave nogle forskellige studenterhue kager igennem årerne og det er gået helt fint. Så var det jeg tænkte, at jeg gerne ville give mine erfaringer videre. Måske nogen kunne få god brug af dem, når man selv skal i gang med sin studenterhue kage.

Hvordan laver jeg en studenterhue kage

Uanset hvor mange personer kagen skal være til, så er min studenterhue kage 21 cm i diameter, og ca. 8-9 cm høj, da jeg ellers synes, at den kommer til at se mærkelig unaturligt ud og jeg vil jo gerne have kagen til at ligne huen så meget som muligt.

Man vælger selvfølgelig helt selv hvilke kagebunde, man vil bruge i sin kage, men i denne kage har jeg valgt 2 mudcake bunde og i midten en mandelbund (bag dobbelt portion).

Hvis du vælger at lave 2 mudcake bunde fra min side, så skal du bruge opskrift mål rund 22 cm. Til disse 2 bunde på billedet har jeg brugt opskrift mål 25 cm, hvilket bliver al for høje bunde. Man kan selvfølgelig altid skære dem til og bruge resten til romkugler, men man kan jo også bare nøjes med opskriften til rund 22 cm form.

Jeg stablede kagen med brug af min kagering. I bunden lagde jeg en mudcake bund, så et pænt lag af chokolade fromage, dernæst en mandelbund, som jeg uheldigvis fik bagt i en større form. Det løste jeg ved at sætte kageringen, som jeg indstillede til samme størrelse som kagen, forsigtig ned over mandelbunden og fik den skåret til, så den nu fik den rigtige størrelse. Ned i kageringen med den, så et pæn lag af toblerone creme og slutteligt den sidste mudcake bund. Film henover og så i køleskab.

Læg altid bunden af kagebunden øverst, så får man en fin glat overflade.
Da kagen skal betrækkes, så skal den opsmøres, da alle krummer, ujævnheder, revner ellers kan ses gennem fondanten/marcipanen og det ser ikke pænt ud. Jeg har her valgt at opsmøre med en mælkechokolade ganache, hvor forholdet er 2,5:1. Dvs. 250 g. mælkechokolade til 1 dl. piskefløde.

Portionen jeg lavede var med 375 g. mælkechokolade og 1½ dl. piskefløde. Om morgen før arbejde og hvor jeg om aften skulle opsmøre kagen, varmede jeg piskefløden op i en gryde og hældte den udover chokoladen. Det smeltede ikke helt, så jeg gav den nogle sekunder i mikrobølgeovnen. Det hjalp og chokoladen smeltede nu helt. Gav ganachen dernæst nogle sekunder med en stavblender og så var den færdig. Puttede film helt ned til overfladen af ganachen og satte den i køleskab.
Om eftermiddagen, da jeg kom hjem fra arbejde, tog jeg ganachen ud af køleskabet, gav den 10 sek. i mikrobølgeovnen, rørte forsigtig rundt, og så igen lige 10 sekunder. Så var den ved at være der og føltes som tyk Nutella. Der må ikke være klumper i ganachen, men den må heller ikke blive flydende, men skal være smørbar.

Jeg kan godt lide at opsmøre en kage med ganache, da det altid giver et rigtig godt resultat. Den gør også at fondant/marcipanen sidder pænt til kagen og giver rene linjer.

Smør først et meget tyndt lag på kagen og så i køleskab i ca. 15 min. Det kaldes "crumb coating", som betyder, at man derved får indkapslet alle krummerne på kagen. Se nu bliver det lettere at opsmøre kagen pænt og som man kan se, så kan man få et rigtig flot resultat. Der er nok ganache til 2 opsmøringer (først et tyndt lag og så et tykt lag) og endda noget til overs.

Det er også rigtig vigtig for mig, at kagen er i vater, som betyder, at den nogenlunde er lige og ikke hælder al for meget til en side. Til det bruger jeg mit lille vaterpas. Hvis den ene side hælder lidt, så får den lige lidt mere ganache.


Nu er kagen klar til at blive betrukket med enten fondant eller marcipan eller som jeg i dette tilfælde gjorde med en blanding af fondant 350 g. og marcipan 350 g.

Jeg er utrolig glad for min "the mat"*, som nu engang gør livet lidt lettere, når der skal udrulles fondant/marcipan. Det gør også, at man ikke behøver at bruge flormelis på bordet til at rulle fondanten/marcipanen pæn ud på. For meget flormelis kan nemlig få især fondanten til at krakelerer og sprække, når den ligger på kagen og tørrer og det ønsker man jo helst ikke.

*Hvis man ikke ved hvad "the mat" er, så kan jeg fortælle, at det er 2 stykker fødevaregodkendt tykt plastik, som man kan udrulle sin fondant/marcipan imellem. Det får man en rigtig flot udrullet stykke fondant/marcipan ud af, som er nemt at overføre til kagen.

Marcipan har en gullig farve, det er jo mandler, det bliver lavet af. Så medmindre man køber ekstra hvid marcipan, så kan man ikke få alm. marcipan farvet helt hvidt. Det hjælper dog, hvis man blander noget fondant i marcipanen og en god skvat af f.eks. Wilton White-White icing Colour. Noget andet man skal være klar over, er, at strukturen bliver grovkornet. MEN man kan ikke komme udenom, at marcipan bare smager bedre end fondant.....det er i hvert fald min mening.

Der findes mange rigtig gode videoklip på youtube.com om hvordan man betrækker en kage med fondant, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på her.

Godt så, nu skal kagen over på det valgte kagefad. Husk at gøre plads til skyggen på fadet, som nu skal laves.

Det vil virkelig være få personer, som vil overveje at spise af skyggen, så den bliver lavet af fondant, som jeg her har købt færdigfarvet. Der skal virkelig meget sort pastafarve til at få fondant sort og det kræver lidt arbejde, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.... hvis man gider. I så fald, da først bland fondant med rigtig kakao og så med sort pastafarve, brug evt. den fra Sugarflair, der hedder Extra Black. Lad dernæst fondanten ligge og "trække" et par dage. Så skulle det også lykkes at få noget ganske fornuftig sort farvet fondant ud af det. 
  1. Udrul en noget sort fondant i en aflang rund cirkel. Den må ikke blive for tynd, men mere som et tykt stykke pap. Brug evt. en rullepind, som beskrevet længere nede.
  2. Find en rund cirkel form, der er mindre end kageformen, som var på 21 cm. Denne her er ca. 18 cm. Placer den på fondant stykket og med en skarp kniv (pas på med ikke at skære ned i bordet) ....
  3. .... skær rundt om det øverste stykke lang formen. Med en finger, glat kanten forsigtig fri for evt. fondant fnuller.
  4. Her er nu cirkel formen fra kageformen på 21 cm lagt henover fondant stykket. Den passer perfekt. Nu skal syningen langs kanten laves. Til det bruger jeg Wiltons fondant skærer/præger. 
  5. Med tungen lige i munden og meget meget forsigtig kører man langs kanten af skyggen, så man får syningen. Dernæst skæres den overskydende fondant fra. Nu har man en brugbar skygge. Undgå at sæt fedtede fingereaftryk på den.
Skygge fondant studenterhue kage


Løft kagen forsigtig op og skub den på plads oven på skyggen. Fortvivl ikke, at der nu er "hul", der hvor du har brugt paletkniven til at løfte kagen med. Det bliver ikke at se senere.


Det begynder at ligne noget nu, men der er stadigvæk lidt vej tilbage, før den er færdig. Nu skal det røde (eller hvad farve det nu skal have) bånd laves, som skal rundt om huen. For mig skal den være ca. 3,5 cm bredt. Den røde farve får jeg ved at ælte pastafarven fra Sugarflair "Extra Red" sammen med lidt brun pastafarve. Man behøver ikke at skulle bruge så meget fondant.
  1. Først måler jeg rundt om kagen med et blødt målebånd, så laver jeg en lang pølse og trykker den lidt flad. Det er vigtig, at den ligger nogenlunde lige. Her bruger jeg igen "the mat" til at udrulle en pæn lang strimmel af fondanten.
  2. Mål strimlen så længden passer, sørg også for at den er mindst 5-6 cm bred. Jeg bruger en rullepind med aftagelige slide-on ringe i siderne, så mit bånd får den samme tykkelse. De lyserøde ringe er ca. 3 mm. tyk, så de passer perfekt. Jeg brugte den samme rullepind med de lyserøde ringe på, da jeg udrullede fondanten til skyggen.
  3. Med Wiltons "ribbon cutter" kører jeg lige ned igennem strimlen og får dermed lavet et pænt rødt langt bånd, som er 3,5 cm bredt. Kør en finger forsigtigt ned langs kanten af båndet så fondant fnuller fjernes.
  4. Pensel den nederste del af kagen rund med lidt vand/spiselig lim, rul båndet forsigtig op og udfold den forsigtig rundt om kagen. Tilpas enderne og klip det overskydende fondant af.

Godt så. Nu til den sorte rem. Det er så samme procedure, som ved det røde bånd. Remmen skal her være 1,5 cm bredt og længden skal tilpasses, således, at den går 2-3 cm forbi skyggen på hver sin side. Gem lidt af strimlen, som skal bruges til de 2 "spænder".

Remmen pensles med lidt vand/spiselig lim og fastgøres foran på det røde bånd. Ryk ikke rundt med det alt for meget, da den sorte farve smitter af og det vil ikke se så godt ud. Skær 2 passende stykker "spænder" ud og fastgør dem i hver sin ende af remmen og tryk med hjælp af en kniv eller lignende den øverste kant ned mod remmen, og det samme med den nederste kant op mod remmen.

Kan I huske hullet efter paletkniven? Ikke til at se nu vel?
Nu til detaljerne.  
Vi mangler lige rosetten/krokaden foran huen og de 2 knapper på hver sin side af huen. Jeg har før lavet rosetten i hånden, men har senere købt en hjemmelavet silikoneform hos én person, som laver dem. Hun findes ved søgning af "cakeclown" på Facebook. Jeg starter ud med at proppe lidt hvidt fondant ned i formen, så det kun dækker korset. Det presser jeg ud og med en fin lille kniv skærer det overflødige fondant af, så jeg har et pænt kors. Det ligger jeg forsigtig ned i formen igen. Så tager jeg en lille klump rød fondant (hvad der er tilovers fra det røde bånd), og gør det lidt fladt, før jeg presser det henover formen. Jeg er omhyggelig med at kanten på fondanten tilpasses formen og ikke stikker udenfor. Når nu den færdige rosette er kommet ud af formen, så skal den lige tørre lidt. 

Korset skal nu males og til det bruger jeg en meget fin pensel og lidt Metallic lustre Classic Gold "dust" farve, som den er. Jeg blander ikke dust farven op med alkohol, så pas på farven ikke støver ud over hele rosetten. Kanten rundt om rosetten skal også have lidt farve. Mal "højderne" først og så imellem dem og som sagt brug en meget fin og lille pensel. Lim den på kagen.
Det ser da helt pænt ud.
Nu skal knapperne laves. En form med årstal kom rent faktisk sammen med formen til rosetten, men da jeg købte formen i 2014, så kunne jeg ikke bruge den, da vi nu har 2017. Heldigvis har jeg en form til lidt forskelligt (den hvide) og med den fik jeg lavet 2 fine knapper, som også blev dustet med lidt Classic Gold farve og dernæst limet på remmen i hver sin ende, se billedet ovenfor.


Så har man nu en rigtig fin studenterhue, hvis jeg nu selv skal sige det, og man kan så vælge at stoppe her. MEN man kan jo også gøre den lidt mere personligt. Man kan skrive nogle få ord, f.eks. studentens navn, lægge en rose på toppen eller noget helt andet. Mulighederne er mange.

Jeg har så næsten altid med mine studenterhue kager valgt at lave 3 marcipan roser, som jeg har lagt på toppen af kagen. Ved denne kage har jeg endvidere skrevet "STUDENT 2017" på toppen af kagen og navnet på studenten på det røde bånd rundt om kagen. Til bogstaverne har jeg brugt ovenstående viste udstikkere. 

Voila!

Tidsplan:
  1. Søndagen før blev mudcake bundene bagt. Dernæst pakket ind i film, ned i en frysepose og så i køleskab.
  2. Tirsdag aften blev bogstaverne lavet (kan dog laves uger/måneder før brug).
  3. Onsdag aften blev marcipanroserne og Toblerone cremen lavet og sat i køleskab til oppiskning næste dag. Mandelbunden blev bagt.
  4. Torsdag aften blev kagen samlet med de 2 slags fyld. Fondant og marcipan blev gjort klar til overtræk. Fondant til båndet blev farvet og rosetten (kan laves uger i forvejen) blev lavet.
  5. Fredag morgen blev chokolade ganachen lavet. Fra sen eftermiddag blev kagen opsmurt, overtrukket med fondant og lavet færdig med skygge, bånd, rem og bogstaver m.m. (og ja det tager lang tid, i dette tilfælde ca. 6-7 timer).
  6. Afhentning lørdag formiddag......... og så ellers hen og få en god lur bagefter :-).
Håber denne vejledning kan give jer lidt hjælp til at lave en studenterhue kage. Glæder mig til at se jeres resultater på evt. FB.

6 kommentarer:

  1. Hej
    Kan du huske hvor du købte formen til rosetten?
    Vh Inge

    SvarSlet
  2. Ja, men jeg vil ikke skrive hendes navn her uden hendes billigelse. Prøv at gå ind på FB og bliv medlem på Bageglad og spørg der. Så er der nok en der kan tagge hende.

    SvarSlet
  3. Det er bare helt i orden, tak for svar:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Ved nu, at hun har en Facebook side, som hedder cakeclown. Der sælger hun rosetter i fondant og man kan også købe formen. Hun har mange forskellige.

      Slet
  4. Hej
    Hvad er opskriften på den chokolade fromage og toblerone creme du bruger?

    SvarSlet
  5. Hvor lang tid kan huen stå ude (køligt sted) før servering? Jeg har Toblerone creme og hindbær mousse i lagene

    SvarSlet