Select language

tirsdag den 3. januar 2012

Lagkagebunde med mandler

Disse bunde er bare så nemme at have med at gøre og smager dejlige. De er fine til en almindelig lagkage, men kan også fint bruges til kager overtrukket med fondant. Da lav dem evt. lidt tykke.

Lagkagebund med mandler:
  • 4 æg
  • 175 g. sukker
  • 50 g. finthakkede mandler (hakkes i foodprocessor/stavblender)
  • 100 g. smeltet smør (lettere afkølet)
  • 60 g. mel
  • 60 g. kartoffelmel
  • 1 tsk. bagepulver
  • Evt. lidt økol. revet citronskal om man vil
Fremgangsmåde:

Pisk æg og sukker luftigt. Kom mandelmel og evt. revet citronskal i. Smelt smørret og rør det afkølet i massen. Sigt mel, kartoffelmel og bagepulver sammen og vend det forsigtigt i. Kom dejen med det samme i en form beklædt med bagepapir i bunden (smør ikke siderne).

Hvis du bager kagen samlet for senere selv at skære bundene ud i 3 dele, så skal den bage i 15-25 min. ved 190-200 grader (varmluft). Brug en tandstik til at tjekke om den er færdigbagt ved at stikke den i kagen. Der må ikke hænge noget ved. (Jeg har endnu ikke prøvet at anvende denne fremgangsmåde).

Jeg bager næsten altid bunde enkeltvis eller hvor jeg kun skal dele bunden i 2 dele. Synes de gange, hvor jeg har skullet dele kagen i 3 bunde, så er det gået galt og jeg må til at bage igen. Hvis du bager bundene enkeltvis, skal de bages ved ca. 190-200 grader (ikke varmluft) i ca. 11-12 min. Hold øje med dem. Du kan se, at de er ved at være færdige, når overfladen begynder at blive gylden.

Afkøl bundene på en rist. Kan med fordel fryses.

Obs. Det er meget vigtig, at man får al dejen i ovnen med det samme. Man kan ikke først bage en bund og så 12 minutter senere den næste. Bunden vil falde helt sammen og ikke blive en luftig og let lagkagebund.

Vær opmærksom på at størrelsen på bunden skrumper med mindst 1 cm., når afkølet.

Af 1½ dej portion fik jeg 2 lagkagebunde med en ca. størrelse på 2x20x30. .

 De ses her i denne kage, som den øverste og nederste bund.

9 kommentarer:

  1. Hej:)
    Det lyder lækkert....jeg skal til at bage min bryllupskage med 2 chokoladebunde, 1 evt mandelbund som skal lægges sammen med astimousse og hindbærmousse. Hvor mange bunde får du af din opskrift ? Og hvilken str ?
    På forhånd tak :)
    Mvh Anette

    SvarSlet
  2. ja jeg er som Anette nysgerrig! hvor mange bunde/hvor meget er der til.. også hvor mange personer du vil sige en portion rækker til ? glæder mig til at komme igang :)
    vh Sarah

    SvarSlet
  3. Hej med jer.
    Undskyld det sene svar til jer og da især til dig Anette.
    Det har været rigtig lang tid siden, jeg sidst har lavet runde bunde af denne opskrift, så jeg kan ikke huske, hvad størrelse en portion passer til. Dog har jeg netop her i går bagt firkantede bunde ud af 1½ portion. Det kan måske give jer en ide om, hvor stor en portion, som I skal bruge til en rund form. Jeg har opdateret siden, så størrelsesforholdene fremgår.

    Men jeg skal nok næste gang jeg bager runde bunde oplyse om portions mængde og størrelse på formene.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  4. det kommer jo an på størrelsen på den firkantede form....

    SvarSlet
  5. Hej Anonym

    Hmm, jeg er desværre nok ikke helt med. Kan du uddybe hvad du mener med, "at det kommer an på størrelsen på den firkantede form", da jeg har oplyst størrelsen på formen oppe i mit indlæg?

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  6. Kære kagetrold... kan massen piskes hvis hvis hele ægget bruges el. Er det kun hviderne der skal bruges? Mvh karina

    SvarSlet
  7. Hej Karina

    Du skal piske hele æg sammen med sukkeret og ikke kun hviderne.

    Vh. Kagetrolden

    SvarSlet
  8. Har lavet disse bunde en del gange nu og de er super gode lige nu er jeg ved at prøve bage til konfirmation

    SvarSlet
  9. Tak, ja jeg synes også de er gode og bruger næsten altid to af disse bunde og så en chokolade lagkagebund i mine lagkager. Det bliver altid lækkert :-). God bagelyst!

    SvarSlet