Select language

torsdag den 10. februar 2011

Mandelbund til is

Denne opskrift på en mandelbund er ganske vist simpel, men den er lækker og egner sig fortrinlig til min is dessert.

Opskrift:

100 g. sukker
100 g. mandelmel
2 æggehvider

Fremgangsmåde:


Rør 80 g. sukker og mandelmel (noget af melet må gerne være lidt grofthakket) let sammen i en skål og stil til side.


Pisk æggehvider stive med 20 g. sukker .........


........ og vend massen forsigtig sammen med mandelmelet. Brug gerne en stor metalske eller lignende.

Når mandelmassen er rørt sammen, hældes den forsigtig i en springform eller smøres ud i en rund cirkel på bagepapir.

Denne mandelbund bruger jeg næsten kun til min is dessert, som er rund. Derfor bruger jeg her den samme størrelse springform (23 cm), som jeg også bruger, når jeg fryser min hjemmelavede is. Portionsmæssigt passer opskriften også fint til denne størrelse. Lige i denne omgang har jeg lavet 1½ portion, da jeg gerne ville lave en lille ekstra. Som I kan se, kan dette også fint lade sig gøre uden en form.

Som altid når jeg bager, så lægger jeg bagepapir over bunden af springformen og sætter bageringen ned over papiret og spænder den fast. Dernæst klipper jeg det overskydende papir af. Jeg smører aldrig siderne.


Bag mandelbunden midt i ovnen i ca. 35 minutter og ved 175 grader. Hold dog lidt øje med den.
 Obs, den lille bund skulle kun have sådan ca. 14-15 minutter.

Den er fryseegnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar